Tips & Råd


Förebygga Hål i Tänderna
 
FÖREBYGGA HÅL I TÄNDERNA

Man kan själv förebygga karies, hål i tänderna, genom att gå på regelbundna tandhälsokontroller då upptäcks karies oftast redan i ett tidigt stadie och du får individuellt anpassade råd för hur just du kan förebygga karies. En tidig kariesskada kan synas som en vit fläck eller rand på tanden. Ibland sitter skadan på de ytor av tanden som inte syns utåt. Sådana skador kan upptäckas med hjälp av röntgenundersökning. Tidig karies känns inte, men när hålet blir djupare kan du ibland känna ilningar eller isningar i tanden.

Mellan de regelbundna undersökningarna kan du förebygga genom att låta tänderna vila mellan måltiderna. Varje gång man äter eller dricker något som innehåller socker eller andra kolhydrater reagerar bakterierna i munnen med att bilda en syra. Syran börjar då fräta på tandytans emalj och kan göra hål ända in i pulpan, tanden innersta del, om angreppet inte stoppas i tid. Man ska låta tänderna vila 2-3 timmar mellan måltiderna, för att tandytan ska hinna reparera sig mellan syraattackerna. Ha som mål att äta 3 huvudmål och 2 mellanmål per dag. Det viktiga är inte alltid vad man äter, utan hur ofta man äter. För tändernas skull är det alltså bättre att äta 2 hg godis på fem minuter än att småäta lite godis under hela dagen. Därför rekommenderas godis endast en dag i veckan, lördagsgodis, väldigt bra för att förhindra kariesangrepp. Sedan är det även viktigt med god munhygien förstås. Borsta tänderna med fluortandkräm 2 gånger per dag, morgon och kväll. Rengör mellan tänderna med tandtråd, tandsticka eller mellanrumsborste. För ytterligare skydd, tillför gärna extra fluor genom fluortabletter, fluorsköljning eller fluortuggummi (tex Flux, Dentan, NaF, Fludent och Fluorette) utspritt under dagen, gärna efter samtliga måltider för att stoppa syraattacken.